Czantoria Wielka 995 m n.p.m. - góra łączy Wisłę i Ustroń

 Ze względu, że Apartamenty w Przy Stoku i Potoku stoi na zboczu Czantorii zachęcam do zdobycia tego szczytu prosto z naszego domu.

W internecie opisano wiele razy wejście na Czantorię z doliny Jawornik. Najprościej podejść do ulicy Jawornik i tam z prawej strony udać się zielonym szlakiem aż do skrzyżowania z czerwonym gdzie skręcamy w prawo.

 Zdradzę jak ja zdobywam te górę latem. Polecamy wejść przez Stok. Jest to szybkie i konkretne wejście, a z samego Stoku rozprzestrzenia się piękny widok.

 Aby do niego dojść należy z naszego domu skręcić w lewo i iść wzdłuż płotu z zagrodą kurami. Jest tam dzikie wejście bezpośrednio na parking nad hotelem Stok.

- Trasę zaczynamy od Stoku - trzeba go zdobyć by dojść do kierunkowskazu na Czantorię i Soszów. Znajduje się on na drodze nad wyciągiem narciarskim. (po zdobyciu Stoku skręcamy w lewo w boczną drogę i kierujemy się w górę)

 Potem cały czas główną drogą w górę. Kierujemy się do granicy państwa Polskiego z Czechami i tym samym jednego z głównych szlaków Beskidzkich. Na Czantorię Wielką idzie się czerwonym szlakiem w prawo.

Trasa jest pełna malin, poziomek i jagód ale przede wszystkim są piękne widoki.

Zachęcam do zrobienia sobie zdjęcia po zdobyciu Stoku i zboczenia z trasy przed samą Czantorią Wielką by zrobić kilka zdjęć miasta Wisły z góry.

Na szczycie czeka na nas wieża z pięknymi widokami, trawka na piknik, czeska Kofola lub czeskie piwo.

Dlaczego warto wejść na Czantorię

Czantoria jest najwyższym szczytem zachodniego pasma Beskidu Śląskiego. Cieszy się dużą popularnością, którą zawdzięcza lokalizacji oraz sporej ilości atrakcji na szczycie oraz na zboczu góry.

 Na szczycie jest wieża widokowa o wysokości 29 m, stanowiąca doskonały punkt widokowy. Jest odpłatna ale warto na nią wejść. Przy dobrej widoczności widok zapiera dech w piersiach.

Zalecam na górę wziąć gotówkę – za wieżę można zapłacić kartą jednak większość banków przeliczy kwotę najpierw na EURO. Kartą kupimy bilety na wieżę w barze po Czeskiej stronie góry, gotówką w środku wierzy. Po Czeskiej stronie można płacić złotówkami.

 Na pn – wsch. zboczach znajduje się wybudowana w 1967 roku kolej linowa. Warto się do niej udać by zobaczyć widoki z "plaży na Czantorii" na góry i Ustroń, skorzystać z toru letniego saneczkowego, zjeść lody lub zjechać bądź zejść na dół do Ustronia.

Dolna stacja znajduje się w Ustroniu Polanie, natomiast górna na Polanie Stokłosica, w odległości ok. 1100 m od szczytu.

Dlatego dla osób które nie mają chęci, siły lub możliwości można podjechać do Ustronia i skorzystać z kolejki.

Trasa po jednej i drugiej stronie granicy jest dostępna dla psiaków, wiec można iść śmiało z psiakiem nie martwiąc się o mandat.